U hebt er ongetwijfeld al van gehoord: maandelijkse boxen zijn de nieuwste trend voor shopfanaten. Het concept is heel eenvoudig. Door een abonnement af te sluiten, ontvang je elke maand een doos met allerlei artikels rond een bepaald thema. De keuze daarbij is enorm. Hoewel het aanbod van deze boxen in België aanvankelijk vrij beperkt was, is dit inmiddels aanzienlijk uitgebreid en is er nu een ruime keuze aan onderwerpen. Cosmetica, gastronomie, literatuur, hobby's ... Er is voor elk wat wils.
Logistiek is een essentieel onderdeel van de boxenmarkt.
Een logistiek systeem en een degelijk kostenbeheer zijn noodzakelijk om de rentabiliteit van het product te verzekeren op markt die heel competitief geworden is, en dit ongeacht het gekozen businessmodel.
Uw logistiek uitbesteden, wat houdt dat in?
Wanneer u met een logistieke partner werkt, worden alle producten en verpakkingsdozen rechtstreeks bij deze firma geleverd. Daar worden de boxen met de verschillende producten gevuld en de vrachtbrieven afgedrukt. Vervolgens wordt alles aan uw koeriersbedrijf bezorgd. De logistieke firma zorgt ook voor de opslag van uw goederen en het voorraadbeheer.
Hoe kiest u uw logistieke dienstverlener?
Niet alle logistieke diensten zijn hetzelfde. Daarom is het aan te raden om wat opzoekwerk te verrichten alvorens met een logistieke partner in zee te gaan.
Een aantal tips:
1/ Kies indien mogelijk voor een logistiek centrum in de buurt van uw klanten. Zo kan u sneller leveren en beperkt u de ecologische voetafdruk van uw activiteit.
2/ Ga na of uw stock op een betrouwbare manier wordt beheerd. U wil immers te allen tijde een feilloos overzicht hebben over uw stock, zodat u geen producten verkoopt die u niet meer hebt.
3/ Mogelijkheid om op maat gemaakte verpakkingen te gebruiken: vraag uw logistieke partner of hij de door u geleverde, op maat gemaakte verpakkingen kan gebruiken.
4/ Ga na of uw logistieke partner de verzendingen ook opvolgt, of het nu voor u is of voor uw klanten. Dit voorkomt problemen op het vlak van DNV. Verifieer ook of uw logistieke partner ook voor de retours zorgt.
5/ Neemt uw logistieke partner de GDPR- en privacyregels in acht. Hij heeft namelijk toegang tot de gegevens van uw klanten.
6) Om onaangename verrassingen te vermijden, is het aangeraden om elke maand een gedetailleerd overzicht van alle handelingen op te stellen met foto's die elke stap illustreren.
Vanaf hoeveel abonnees heb ik een logistieke firma nodig?
Dat hangt af van de waarde die u aan uw tijd hecht. Wanneer u bereid bent om meerdere dagen per maand te besteden aan het klaarmaken van uw pakketten, kan u gerust wachten tot u een paar honderd klanten hebt vooraleer u zich die vraag stelt. Zodra dit aantal is bereikt, moet u leren zaken uit handen te geven.
De voordelen:
- Competitieve transporttarieven dankzij grote volumes
- Efficiënte productiekosten dankzij ervaren medewerkers
- Mogelijkheid tot echt stockbeheer, waarbij producten kunnen worden verkocht op een webshop als aanvulling op de boxen
- Verbruiksgoederen (kartonnen dozen, vulmaterial enz.) tegen competitieve prijzen