Klantendienst: de uitdagingen in een crisisperiode
Klantendienst: nood aan meer nabijheid in tijden van crisis
Moeilijk, traag, onbereikbaar ... Tussen klantendienst en consument is de liefde vaak ver te zoeken.
"Even geduld, wij helpen u zo dadelijk verder". Dit zou weleens de meest gehate zin kunnen zijn.
Het is in elk geval de meest gehoorde.
Om aan de steeds hogere verwachtingen van klanten te voldoen, kiezen veel start-ups en digitale bedrijven voor alternatieve communicatiemiddelen (e-mail, chat, bots enz.). Hoewel deze nieuwe kanalen efficiënter lijken, blijft de telefoon toch het communicatiemiddel bij uitstek tussen klanten en bedrijven. Uit een studie blijkt namelijk dat 59% van de personen die een klantendienst contacteerde, dit telefonisch deed.
Uw klantendienst is meer dan ooit een geweldige troef om een goede vertrouwensrelatie op te bouwen met uw klanten en het merkimago van uw bedrijf uit te dragen.
Een tevreden klant praat met een paar mensen. Een ontevreden klant praat met iedereen. Hoewel elke professional dit gezegde kent, wordt het toch vaak vergeten.
Misschien heeft u niet genoeg tijd of personeel om een optimale klantenservice te bieden?
Een oplossing daarvoor is het uitbesteden van uw klantendienst.
DE 4 VOORDELEN VAN HET UITBESTEDEN VAN UW KLANTENDIENST
Een betere productiviteit op het werk
Kleine bedrijven in volle groei focussen hoofdzakelijk op productie en verkoop. Toch mag u de relatie met uw klanten niet verwaarlozen, want die draagt eveneens bij aan het succes van uw bedrijf.
Door uw klantendienst uit te besteden, kan u zich concentreren op uw belangrijkste taken en wordt u niet langer gestoord door oproepen die uw productiviteit naar beneden halen. Uw klantenbeheer uit handen geven, stelt u eveneens in staat om uw klanten dezelfde of zelfs een betere service te bieden. Bovendien heeft u minder stress door prikkels van buitenaf.
Uw klantendienst uitbesteden voor een betere toegankelijkheid
Naast het feit dat uw klantendienst steeds beschikbaar, bereikbaar en flexibel is, biedt outsourcing ook het voordeel van een betere toegankelijkheid, bijvoorbeeld op het vlak van taal. Door een twee- of meertalige dienstverlener in te schakelen, heeft u immers de mogelijkheid om uw klantendienst beschikbaar te stellen in meerdere talen. Zo zorgt u voor een vlotte communicatie tussen de klantendienst en uw klanten. Dit is vooral interessant wanneer uw geografische ligging dit vereist, u uw producten of diensten ook in het buitenland aanbiedt, of u overweegt om uw activiteiten internationaal uit te breiden.
Uw klantendienst uitbesteden om uw budget te beheren en geld te besparen
Een groot voordeel van het outsourcen van uw klantendienst, is dat u minder kosten heeft en dus geld bespaart. Een interne, goed draaiende en efficiënte klantendienst heeft immers een prijskaartje en brengt op lange termijn hoge kosten met zich mee. Denk daarbij o.a. aan materiaal dat moet worden aangekocht (telefoons, software, headsets, computers enz.) en geïnstalleerd, een geschikte ruimte, vaardig personeel en de daaraan verbonden loonkosten, enz. Met een externe klantendienst beperkt u deze kosten tot een strikt minimum. U hoeft geen materiaal aan te kopen, geen personeel aan te werven en op te leiden en dus ook geen loonkosten te betalen.
Profiteer van de knowhow en expertise van echte professionals op het vlak van klantenbeheer
Een klantendienst oprichten en optimaal beheren vergt een zekere kennis, specifieke technische vaardigheden en menselijke kwaliteiten. Niet alle bedrijven hebben het geluk dit soort bekwame medewerkers in huis te hebben. Is het dan niet vanzelfsprekend om het beheer van uw klantendienst over te laten aan specialisten met verstand van zaken? U profiteert van een professionele dienstverlening én vermijdt beginnersfouten die uw bedrijf kunnen schaden. Het directe voordeel hiervan is dat u zeker bent van een hoogwaardige service voor uw klanten, wat automatisch leidt tot meer vertrouwen en tevredenheid.